PIENI KEVÄTHUOLTO-OPAS POLKUPYÖRÄLLE
Tarvittavat välineet:
- vettä ja mietoa pesuainetta
- pesusieni tai pehmeä harja
- rättejä
- pyörän pumppu
- ketjuöljyä
- vaseliinia tms. rasvaa
Pidemmälle pääset, jos sinulla on myös nämä:
- kuusiokoloavaimia
- kiintolenkkiavaimet 10 ja 15mm tai jakoavain
- ruuvimeisseli
- tärpätti tms liuotin
- bräkliini tai sprii
Puhdista
polkupyörä. Rungon voi pestä miedolla tiskiaineella tai erityisesti
polkupyörille tarkoitetulla pesuaineella. Älä käytä painepesuria, se voi
työntää vettä paikkoihin, joihin sitä ei saisi mennä, kuten laakereihin. Ketjut
ja rattaat voi puhdistaa liuottimilla (tärpätti, ketjunpesuaine) tai jos
sellaisia ei ole, öljyämällä osat ketjuöljyllä ja pyyhkimällä ne sitten
puhtaammiksi. Likaiset rattaat kuluttava ketjuja. Jos ketju roikkuu löysänä,
kaipaa se joko kiristämistä tai vaihtoa. Kovin ruosteinen ketju kannattaa
vaihtaa uuteen.
Tarkista renkaat. Pumppaa
renkaisiin ilmaa. Renkaat saavat olla kovat, tämä keventää vierintävastusta ja
suojaa vanteita. Ulkokumin sivussa lukee suosituspaine. Jos käytössä on painemittarillinen
pumppu, pumppaa suositusten mukaan. Pysyykö ilma sisällä? Jos ei, on vika
luultavasti puhjenneessa sisärenkaassa. Tarkista myös ulkokumien kunto. Jos
ulkokumi on pahasti halkeillut, kuvioinnit ovat kuluneet sileiksi tai siinä on
selviä repeämiä/reikiä, vaihda myös ulkokumit.
Säädä satula. Avaa
satulatolpan kiinnitys ja irrota tolppa rungosta. Pyyhi satulatolppa puhtaaksi
ja levitä siihen ohuelti vaseliinia tai muuta rasvaa. Tämä ehkäisee tolpan juuttumista
kiinni runkoon. Työnnä satulatolppa takaisin ja säädä korkeus sopivaksi. Muista
kiristää kiinnitys kunnolla! Suunta-antavasti sopiva satulankorkeus aikuiselle
tarkistetaan näin: istu tasaisesti satulaan, laita päkiät polkimille ja
polkaise toinen poljin alas. Suorana olevan jalan polven pitäisi jäädä hieman
koukkuun.
Ravista pyörää! Kuuluuko
räminää tai kolinaa? Heiluuko joku osa, jonka ei pitäisi heilua? Räminä on
yleensä merkki siitä, että jotain on irti. Esim. tarakan, lokasuojien tai
ketjunsuojien huono kiinnitys on tyypillinen metelöijä. Tarkista että renkaat
ovat tukevasti kiinni navoistaan.
Koeaja. Käy
pienellä koeajolla testaamassa läpi kaikki vaihteet sekä jarrut. Tunnustele
ajotuntumaa: reagoiko pyörä kuten pitää, tuntuuko se kulkevan tasaisesti vai ”venkoileeko”?
Venkoilu voi johtua esim. kierosta vanteesta.
Kuva Polkupyöräwikistä: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Polkupyörän_rakenne
Jarrut: Jarrujen
toimivuus on ehdottoman tärkeää.
Vannejarruissa tarkista jarrupalojen kunto. Jos ne
ovat kuluneet tai tuntuvat kivikovilta, vaihda ne. Jos paloihin on tarttunut
pieniä metalli- tai kivimurusia, voit hioa palan pintaa hienolla
hiekkapaperilla. Vannejarrujen ulvominen saattaa johtua koviksi kuluneista
jarrupaloista tai jarrupalojen väärästä asennosta. Jos jarruvaijerin kuori
sallii, tiputa vaijerille hieman ohutta öljyä. Vaihtoehtoisesti voit irrottaa
vaijerin jarrulängistä, vetää kuoren irti, pyyhkiä vaijerin puhtaaksi ja
rasvata. Työnnä kuori takaisin paikalleen ja kiinnitä vaijeri riittävän
tiukalle jarrulänkiin.
Levyjarrut: jos jarrutustehossa on toivomista tai jarrut ulvovat, tarkista jarrupalojen kulutuspinta. Sitä pitäisi olla jäljellä karkeasti ottaen vähintään pankkikortin paksuuden verran. Pyyhi jarrulevy siihen tarkoitukseen sopivalla tuotteella (disc brake cleaner eli ”bräkliini” tai sprii). Älä käytä tähän tarkoitukseen tärpättiä, siitä jää rasvainen kerros levyn pinnalle. Ole aina varovainen, ettet roiskuta mitään voiteluaineita jarrulevylle!
Jalkajarrut: Jätä jalkajarrujen korjaaminen ammattilaiselle.
Levyjarrut: jos jarrutustehossa on toivomista tai jarrut ulvovat, tarkista jarrupalojen kulutuspinta. Sitä pitäisi olla jäljellä karkeasti ottaen vähintään pankkikortin paksuuden verran. Pyyhi jarrulevy siihen tarkoitukseen sopivalla tuotteella (disc brake cleaner eli ”bräkliini” tai sprii). Älä käytä tähän tarkoitukseen tärpättiä, siitä jää rasvainen kerros levyn pinnalle. Ole aina varovainen, ettet roiskuta mitään voiteluaineita jarrulevylle!
Jalkajarrut: Jätä jalkajarrujen korjaaminen ammattilaiselle.
Vaihteet: Kannattaa
opetella oman pyörän vaihteitten säätäminen. Etsi ohjeet pyöräsi
käyttöohjeesta, pyöränhuoltokirjasta tai netistä, tai kysy neuvoa pyöräliikkeestä
tai pyöräilyjärjestöstä. Yleensä vaihdeongelmat johtuvat jarruvaijerin
venymisestä tai huonosta kulkemisesta vaijerikuoressa. Voitele vaijeri ohuella
öljyllä.
Napavaihteisissa pyörissä säätö tapahtuu usein
kohdistamalla kohdistusmerkit lähellä kohtaa, jossa takanapa ja jarruvaijeri kohtaavat.
3-vaihteisissa merkit kohdistetaan vaihteella 2. 7- ja 8-vaihteisissa kohdistus
tehdään yleensä 4-vaihteella.
Ratasvaihteisissa järjestelmissä pienet säädöt
tehdään vaihdevivun tai takavaihtajan tyvessä olevalla pikasäätöruuvilla.
Valot ja heijastimet.
Pyörässä pitää olla takana punainen heijastin eli ”kissansilmä”, edessä
valkea heijastin, polkimissa ja pinnoissa oranssit heijastimet. Pinnoihin saa
laittaa myös muun värisiä heijastimia. Hämärällä ja pimeässä ajaessa pitää
käytössä olla lamppu. Sen ei kuitenkaan ole pakko olla kiinni pyörässä, vaan
esimerkiksi otsalamppu täyttää lain vaatimukset yhtä hyvin. Taakse voi laittaa
punaista valoa näyttävän takavalon. Vältä vilkkutoiminnon käyttämistä ja
suuntaa valot niin, että et häikäise vastaantulijoita. Muista myös soittokello!
KOSKA AMMATTILAISELLE HUOLTOON?
Pyörä on kuluva käyttöesine, jota pitää huoltaa. Huonosti hoidetusta pyörästä tulee vähitellen epämukava käyttää. Pyörälle
kannattaakin tehdä tai teetättää säännöllisesti perushuolto. Talvi on hyvää aikaa
huollattaa pyörä ammattilaisella – keväällä ja kesällä jonot ovat pidemmät ja
voi kestää kauemmin, että kuin saat pyöräsi takaisin.
Vie pyörä huollettavaksi myös silloin,
kun siihen ilmaantuu vikoja, joita et osaa itse korjata. Jarruihin, ohjaukseen ja rungon suoruuteen tai eheyteen liittyvät ongelmat pitää hoitaa heti, ettei pyörästä tule vaarallinen käyttäjälleen. Puuttuvat
pinnat ja kierot vanteet kannattaa myös hoitaa nopeasti kuntoon, jotta ongelma
ei pääse pahenemaan.