PIENI KEVÄTHUOLTO-OPAS POLKUPYÖRÄLLE
Tarvittavat välineet:
- vettä ja mietoa pesuainetta
- pesusieni tai pehmeä harja
- rättejä
- pyörän pumppu
- ketjuöljyä
- vaseliinia tms. paksua rasvaa
Pidemmälle pääset, jos sinulla on myös nämä:
- kuusiokoloavaimia
- kiintolenkkiavaimet 10 ja 15mm tai jakoavain
- ruuvimeisseli
- bräkliini tai puhdistusspray
Puhdista
polkupyörä. Rungon voi pestä miedolla tiskiaineella tai erityisesti
polkupyörille tarkoitetulla pesuaineella. Älä pese ketjuja tai rattaita. Älä käytä painepesuria, se voi
työntää vettä paikkoihin, joihin sitä ei saisi mennä, kuten laakereihin. Ketjut
ja rattaat voi puhdistaa ketjunpesuaineella tai jos
sellaisia ei ole, öljyämällä osat ketjuöljyllä ja pyyhkimällä ne sitten huolellisesti puhtaammiksi. Pyyhi kaikki ketjun ulkopinnalla oleva rasva pois. Jos ketju roikkuu löysänä,
kaipaa se joko kiristämistä (toimii vain napavaihteisissa pyörissä) tai vaihtoa. Kovin ruosteinen ketju kannattaa
vaihtaa uuteen.
Tarkista renkaat. Pumppaa
renkaisiin ilmaa. Renkaat saavat olla kovat, tämä keventää vierintävastusta ja
suojaa vanteita. Ulkokumin sivussa lukee suosituspaine. Jos käytössä on painemittarillinen
pumppu, pumppaa suositusten mukaan. Pysyykö ilma sisällä? Jos ei, on vika
luultavasti puhjenneessa sisärenkaassa. Tarkista myös ulkokumien kunto. Jos
ulkokumi on pahasti halkeillut, kuvioinnit ovat kuluneet sileiksi tai siinä on
selviä repeämiä/reikiä, vaihda myös ulkokumit.
Säädä satula. Avaa
satulatolpan kiinnitys ja irrota tolppa rungosta. Pyyhi satulatolppa puhtaaksi
ja levitä siihen ohuelti vaseliinia tai muuta rasvaa. Tämä ehkäisee tolpan juuttumista
kiinni runkoon. Työnnä satulatolppa takaisin ja säädä korkeus sopivaksi. Muista
kiristää kiinnitys kunnolla! Suunta-antavasti sopiva satulankorkeus aikuiselle
tarkistetaan näin: istu tasaisesti satulaan, laita päkiät polkimille ja
polkaise toinen poljin alas. Suorana olevan jalan polven pitäisi jäädä hieman
koukkuun.
Ravista pyörää! Kuuluuko
räminää tai kolinaa? Heiluuko joku osa, jonka ei pitäisi heilua? Räminä on
yleensä merkki siitä, että jotain on irti. Esim. tarakan, lokasuojien tai
ketjunsuojien huono kiinnitys on tyypillinen metelöijä. Tarkista että renkaat
ovat tukevasti kiinni navoistaan. Pikalinkun pitää antaa reilusti vastusta kun sen sulkee. Mutterikiinnitteisissä kiekoissa mutterit vedetään reippaasti tiukkaan.
Koeaja. Käy
pienellä koeajolla testaamassa läpi kaikki vaihteet sekä jarrut. Tunnustele
ajotuntumaa: reagoiko pyörä kuten pitää, tuntuuko se kulkevan tasaisesti vai ”venkoileeko”?
Venkoilu voi johtua esim. kierosta vanteesta.
Kuva Polkupyöräwikistä: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Polkupyörän_rakenne
Jarrut: Jarrujen
toimivuus on ehdottoman tärkeää. Jarruongelmissa kannattaa nopeasti hakeutua pyörähuoltoon, jos yksinkertaiset kotikonstit eivät auta.
Vannejarruissa tarkista jarrupalojen kunto. Jos ne
ovat kuluneet tai tuntuvat kivikovilta, vaihda ne. Jos paloihin on tarttunut
pieniä metalli- tai kivimurusia, voit hioa palan pintaa hiekkapaperilla tai viilalla. Vannejarrujen ulvominen saattaa johtua koviksi kuluneista
jarrupaloista tai jarrupalojen väärästä asennosta.
Levyjarrut: jos jarrutustehossa on toivomista tai jarrut ulvovat, tarkista jarrupalojen kulutuspinta. Sitä pitäisi olla jäljellä karkeasti ottaen vähintään pankkikortin paksuuden verran. Pyyhi jarrulevy siihen tarkoitukseen sopivalla tuotteella (disc brake cleaner eli ”bräkliini” tai puhdistusspray). Älä käytä tähän tarkoitukseen tärpättiä, siitä jää rasvainen kerros levyn pinnalle. Ole aina varovainen, ettet roiskuta mitään voiteluaineita jarrulevylle!
Jalkajarrut: Jätä jalkajarrujen korjaaminen ammattilaiselle.
Levyjarrut: jos jarrutustehossa on toivomista tai jarrut ulvovat, tarkista jarrupalojen kulutuspinta. Sitä pitäisi olla jäljellä karkeasti ottaen vähintään pankkikortin paksuuden verran. Pyyhi jarrulevy siihen tarkoitukseen sopivalla tuotteella (disc brake cleaner eli ”bräkliini” tai puhdistusspray). Älä käytä tähän tarkoitukseen tärpättiä, siitä jää rasvainen kerros levyn pinnalle. Ole aina varovainen, ettet roiskuta mitään voiteluaineita jarrulevylle!
Jalkajarrut: Jätä jalkajarrujen korjaaminen ammattilaiselle.
Vaihteet: Vaihteiden tulisi vaihtua jokaisella vaihtajan napsautuksella ja myös pysyä luotettavasti valitulla vaihteella. Vaihteitten perussäädöt voi opetella itse - mutta on myös erittäin sallituua jättää vaihdehommat ammattihuollolle. Ohjeet löytyvät pyöräsi
käyttöohjeesta, pyöränhuoltokirjasta tai netistä. Usein vaihdeongelmat johtuvat jarruvaijerin
venymisestä tai huonosta kulkemisesta vaijerikuoressa, tai väärin säädetystä vaijerin kireydestä.
Valot ja heijastimet.
Pyörässä pitää olla takana punainen heijastin eli ”kissansilmä”, edessä
valkea heijastin, polkimissa ja pinnoissa oranssit heijastimet. Pinnoihin saa
laittaa myös muun värisiä heijastimia. Hämärällä ja pimeässä ajaessa pitää
käytössä olla valot eteen ja taakse. Valojen ei kuitenkaan ole pakko olla kiinni pyörässä, vaan
esimerkiksi otsalamppu tai repussa roikkuva punainen takavalo täyttää lain vaatimukset yhtä hyvin. Vältä vilkkutoiminnon käyttämistä ja
suuntaa valot niin, että et häikäise vastaantulijoita. Muista myös soittokello!
KOSKA AMMATTILAISELLE HUOLTOON?
Pyörä on kuluva käyttöesine, jota pitää huoltaa. Huonosti hoidetusta pyörästä tulee vähitellen epämukava käyttää ja jopa vaarallinen. Pyörälle
kannattaakin tehdä tai teetättää säännöllisesti perushuolto. Jos ajat säännöllisesti, teetä vuosihuolto vähintään kerran vuodessa. Satunnaiselle ajelijalle joka toinen vuosi riittää. Syksy ja talvi ovat hyviä ajankohtia teettää ei-akuutteja huoltoja – keväällä ja kesällä jonot ovat pidemmät ja
voi kestää kauemmin, että kuin saat pyöräsi takaisin.
Vie pyörä korjaukseen silloin, kun siihen ilmaantuu vikoja, joita et osaa itse korjata. Jarruihin, ohjaukseen ja rungon suoruuteen tai eheyteen liittyvät ongelmat pitää hoitaa heti, ettei pyörästä tule vaarallinen käyttäjälleen. Puuttuvat pinnat ja kierot vanteet kannattaa myös hoitaa nopeasti kuntoon, jotta ongelma ei pääse pahenemaan.