Torstain vastaisena yönä alkoi tulla märkää lunta
tupruttamalla. Tämän ei pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä, koska asiasta
oli uutisoitu ja sääennusteissa puhuttu etukäteen.
Torstaiaamun ja perjantai-illan välillä olen pyöräillyt
keskustassa, Rautatieaseman tuntumassa, Pajalassa ja JUSTin suunnalla. Torstaina
aurattuja väyliä oli 0 metriä, perjantai-iltana löytyi sentään huollettua
väylää Seutulantien urheilukentän laitaa kulkeva yhdistetty väylä ja pätkä
Helsingintietä. Näilläkään kohdin ei tosin tien ylityskohtia oltu huollettu,
vaan ylitettävänä oli kaikkialla leveitä loskavalleja.
En ole yrittänyt pyöräillä missään takaperukan kinttupolulla,
vaan paikoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä joka päivä, aamusta iltaan. Mannilantie,
Helsingintie, Pajalantie ja Kaskitie kuuluvat kaupungin määrittämään
A-prioriteettiluokkaan talvikunnossapidossa – paperilla oikein hyvä päätös,
kadun päällä ei tätä voinut mistään päätellä. Olen tervejalkainen ja kokenut
talvipyöräilijä, ja silti olen tällaisissa olosuhteissa vaikeuksissa. Voin vai
arvella miten hankalaa on kulkea kainalosauvoilla, rollaattorilla, pyörätuolilla
tai lastenrattaitten kanssa. Ainoa järkevä keino päästä eteenpäin tällaisissa
tilanteissa onkin siirtyä pyörän kanssa ajoradalle, minkä tieliikennelakikin
sallii (Tieliikennelaki §8).
Järvenpään kestävän kasvun ja hyvinvoinnin strategiassa on
päämääränä kestävän liikkumisen, eli kävelyn, pyöräilyn ja julkisen liikenteen
osuuksien kasvattaminen. Auraustehoista voisi ennemmin päätellä, että jokainen
kynnelle kykenevä halutaan patistaa oman auton rattiin lyhyilläkin matkoilla. Järvenpää
on pieni kunta ja keskusta-alue on tiivis, joten täällä olisi hyvinkin
potentiaalia kasvattaa pyöräilyn ja kävelyn osuuksia, mutta pelkällä toivomisella
ja valistuksella se ei tapahdu. Reittien on oltava sellaisessa kunnossa, että
niitä pitkin voi kulkea.
Kaupungille voi antaa palautetta katukunnossapidosta
palautelomakkeella täällä: https://asiakaspalaute.jarvenpaa.fi/asiakas.cgi?toiminta=etusivu
Kannustan jokaista Fillarikerholaista ja muuta aktiivista arkiliikkujaa
huomauttamaan väylien surkeasta kunnosta.